Sunday, October 7, 2012

HARI PENGHANTARAN .

ASSALAMUALAIKUM . hai hai dan hai .


Kali ni aku nk coret kn pasal mak ayah aku lg . pertama skali aku bersyukur sgt2 . aku bersykur utk semua benda .

seperti mne yg dirancang kn, 6TH OCT 2012 , tarikh pernerbangan mereka berdua, kitorang sume balik rumah . kecuali along aku . nk bt mcm mne, dye jauh. cerita kali ni sgt mnyentuh haty aku . sgt menyentuh sgt2 .

dripada dlu lg, mak mmg berhajat sgt2 nk pergi sne . hmpir stiap kali menelefon, pasti kn bertanya akan hal ini. kami keluarga yg susah, mne senang nk ke luar negara . nk ke sane, masing2 kne kerja kuat . ya , itu yg sedang kami lakukan .

sejak kecik smpi besar, aku tak penah rase dduk skali atau serumah gn adik beradik yg lain. msg2 kejar cita2 sendiri . sbb masing2 xnak hdop susah mcm mne yg mak n ayah penah alami . so, kami membesar dgn penuh cita2.

mase pagi sabtu smlm , sume siap2 nk ke komplek tabung haji Kelana Jaya . sbb kt situ adalah tmpt pengumpulan semua jemaah haji sebelum ke KLIA . Pagi tu, aku rase sayu sgt2 . aku xtaw knpa gn diri aku sebenanrnye , hakikat nye , dlm haty aku melonjak2 sbb D-Day yg ktrg tgu selama ni dh smpi . Mak sndri ckp, dh xde lg hary untok di hitung . Alhamdulillah ..




Pagi tu juga, makayah melakukan solat sunat di rumah . sebak bile tgok diorang berpakaian serba putih . Solat sunat di ruang tamu hanya berdua shja yg diimamkn oleh ayah aku sndri . Kakak sulong aku , berderai air mata melihat keaddan mereka . sebelom berakt, dilaungkan azan di hadapan rumah sebelum menaiki kenderaan . sebak aku rse mase nih taw sebenanye .






Pagi tu juga, aku dpt rse kn, suci nye muke mereka berdua . tu sume kuasa Allah kn . ayah npk hndsome, mak npk cantik sgt , npk muda . heheh . berseri-seri sgt korng berdua . Mase imam bace kn doa kt rumah tuh , aku npk air mata mak aku jatuh . aku taw tuh air mata penuh kesyukuran . Macam tuh jugak ayah . ayah yg selama ni jiwa kental , akhir nye air mata dye jatuh . itu first tym aku tgok air mata ayah . 




Mase nk bertolak, rumah dh kosong . mcm2 yg mak pesan . jage rumah elok2 lah, jge dri bek2 lah n mcm2 pesanan lg. kt rumah xde sape. kete n mto jer yg ade .Kete Viva yg ade kt rumah tuh aku dh rembat bawak balik Kl . yela , dripada bia xberguna, baik aku bawak sini , sng nk kua hujung mggu kn . Tapi jgn slh pk, dh mntak kebenaran drpd ayah ok ! HEHE .





Raut wajah ayah yg selama ni kerut. npk tenang sesangat . aku dpt rse kn perasaan bersyukur tuh mcm mne . ayah dh xbape kuat , ayah dh tua tpi aku yakin ayah juga mmpu melakukan ibadah ini dgn terbaik . kami xmampu nk bg  pertolongan mase ayah muda nk ke Mekah . Alhamdulillah ayah masih di kurnniakn umur yg panjang , trima kasih ALLAH . 

Ada satu moment yg buat aku terharu sgt2 . ramai sgt2 kenalan ayah n mak yg dtg melawat mereka . penuh rumah mase tuh . tak putus2 tetamu dtg nk jmpe mak, nk jmpe ayh . mase tuh, aku dpt rase kn yg diorang ni sgt baik di kalangan sahabat2 . rmi jgak yg turut menghantar ke kalana jaya... trima kasih sumo acik2 n pakcik2 yo ...


Siang td mak kol, btaw mak  n ayah dh smpi Jeddah .syukur lg skali Ya Allah . permudahkn urusan mereka di sana . mlm td lepas anta dorg, tros balik n tdo smp xegt dunia. penat tp puas sbanye. ini mase yg terbaik untuk mereka beribadah . stiap tahun mak n ayah asyik tgok je raye haji tuh lambaian khaabah di Mekah dekat TV jek. Tahun ni alhamdulillah, sy nk melihat mereka lak . amin... kami adik beradik sntisa mendoakn kepulangan merka .



selamat pergi dan selamat pulang . smoga Allah permudah kn sgala urusan disana . amin ... Hanya mak n ayah di haty kami selama-lamanya ....

trima Kasih Ya Allah ....

No comments:

Post a Comment